Soji-ji is about a 7-minute walk from JR Tsurumi station on the Keihin Tohoku Line. It's quite unusual for such a big temple to be so close to the city. (For example, the previously mentioned Eihei-ji is situated deep in the mountains, hours from any big town.) The Soji-ji temple grounds holds twelve large buildings and a cemetery, totaling almost 50,000 square meters. When you walk up the slope from the street and then come in through the gate (三門Sanmon), you've already stepped into a Zen world. You are free to walk around these beautiful grounds and explore. There are benches, and temple buildings spread out over the area. However, if you would like to experience looking around inside a temple building, then follow the directions below.
After coming in the first gate (a stone entrance way from the street) and walking straight up the drive for a few minutes, you will eventually come to building No. 2 on this map, the beautiful wooden gate mentioned above. Turn right here. Your goal is building No. 4: Kou-shaku-dai (香積台). There are shoe lockers and a reception room here. If you come in late March or early April, cherry trees in full bloom will welcome you. This temple doesn't charge an entrance fee if you just want to look around by yourself. So, please feel free to go into the building. It contains beautiful, dark wooden corridors, large tatami rooms, access to a Japanese style garden, and so on. I'm sure you will admire the monks and their lifestyle in the temple. And I am sure that you know not to disrupt things, by making noise, speaking loudly, touching treasures or statues, or taking pictures of the monk's faces. Those things are considered to be rude and inconsiderate.
Although you are free to look around at your own pace, you might understand and feel the Zen mind more, if you join a tour given by the monks (400 yen; by appointment only). The guide priest will lead you and explain about the temple and its daily life. At present, 140 monks and 20 mentors are living at this monastery. After they have their morning meditation, sutra chanting and prostrations begin at Daisodo (大祖堂) at 5 o'clock. Then at 6:30, they have a really simple breakfast, consisting of one cup of rice gruel, only a little bit of sesame, and pickles. They offer a chant and prayer, and then eat with appreciation, followed by a proclamation of a series of Zen rules. After that, at about 7:30, they clean the monastery, gardens, and everywhere else with full devotion. Please take a look at the long corridor called Hyak-ken-rou-ka (百間廊下). It is 152m long and symbolizes the border between a holy place and the regular world. Monks have cleaned the corridor floors 2 times a day, 365 days a year, since the temple was built. Please touch the floor. You will see it is well polished. They never use wax and cleanser, but it is completely clean and bright!
At the end of your stay, I strongly recommend that you see the Stove God near the waiting room of Kou-shaku-dai. The God is a 180cm high wooden statue and it is the biggest wooden God in Japan. There is a kitchen under the God. Monks chant to the God every morning. This wooden God is a symbol of wealth, and they believe that if you pray sincerely to this God, you will forever be safe from starvation.
I think you will have many chances to visit temples in Kyoto, Nara and other places in Japan. But Soji-ji is special. In spite of a serious and severe Zen life, the monks always open their doors to everyone.
ที่Soji เป็นที่หลบภัยในอารมภ์ของเด็กเล็กๆคนหนึ่งสมัยไปเรียนที่ญี่ปุ่นเมื่อ33ปีก่อน คล้ายๆกับที่สนส.บางกะม่าที่เป็นที่หลบภัยเวลาใจไม่ยอมหยุด.. วันนั้นมีเรื่องต่างๆมากมาย สำหรับเด็กคนนั้น ภาษาก็ไม่รู้เรื่อง ความภาคภูมิใจต่างๆที่เคยมีในเมืองไทยแทบใช้ไม่ได้เลย ตัวคนเดียว ทุกอย่างต้องเริ่มต้น นร.ทุนรัฐบาลไทยได้เงิน85000เยนต่อเดือน แต่ค่าเช่าบ้านก็80000เยนแล้ว ต้องไปล้างจาน อยู่ปั้มนำ้มันเป็นปีเพราะไม่เคยขอเงินใคร ต้องหาเอง เรียนก็ต้องเรียนภาษาญี่ปุ่นทั้งๆที่ตอนแรกProf.บอกว่าใช้อังกฤษได้ จำวันแรกได้ดี รับผป.5คน เพื่อนๆเขียนประวัติในห้านาทีเราเขียนตั้งแต่5โมงเย็นจนห้าทุ่ม กลับไปนอนน้ำตาไหลอยากกลับบ้านมากๆ ตอนสมัครบอกว่าให้เข้าเรียนเป็นแพทย์ประจำบ้านพลาสติกได้เลย พอมาจริงๆต้องสอบศัลยกรรมทั่วไปและดมยาอีก ข้อสอบในการสอบแต่ละครั้งProfใก็ให้ตกลงว่าจะสอบทั้งภาษาอังกฤษและญี่ปุ่น ให้เอาคะแนนมาหารสองจึงเป็นคะแนนสอบของเรา .......นี่คือจุดเริ่มต้นที่ต้องมาพึ่งวัดนี้ เราไปบ่อยมาจนเขาให้นั่งเองปิดห้องไว้เฉยๆให้เรานั่งคนเดียวครั้งหนึ่งๆบางที่สองสามชม. พระท่านก็พยายามมาคุยด้วยแต่ก็สื่อสารกันไม่ค่อยได้แต่รับรู้ในความเมตตาของท่านจริงๆ....น้ำตาคลอเลย
ซาเซน...
● ในการปฏิบัติซาเซน ต้องมีห้องที่เงียบ ปราศจากสิ่งรบกวน ควรกินและดื่มให้พอดี ละทิ้งความสัมพันธ์อันเป็นความลวงทิ้งเสียทั้งหมด ปล่อยวางทุกสิ่งไว้เบื้องหลัง ไม่คิดถึงทั้งความดีและความชั่ว ความถูกต้องและความผิดพลาดทั้งปวง เช่นนี้จึงจะเกิดการหยุดกระแสแห่งหน้าที่อันหลากหลายของจิต ละทิ้งความคิดที่ต้องการบรรลุความเป็นพุทธะ การปฏิบัติเหล่านี้ ไม่เพียงแต่สำหรับรับใช้กับซาเซนเท่านั้น แต่สำหรับทุกขณะในการปฏิบัติกิจวัตรประจำวันทั้งหมดด้วย
● ปูอาสนะบนพื้นที่ต้องการนั่ง และมีเบาะกลมวางรองไว้ด้านบน สามารถนั่งได้ทั้งแบบขัดสมาธิเต็มหรือครึ่ง วิธีที่สืบทอดกันมาแต่ก่อน เริ่มด้วยการยกเท้าขวาวางบนหน้าตักซ้าย แล้วยกเท้าซ้ายทับบนหน้าตักขวา จีวรหรือเสื้อผ้า ควรสวมไว้หลวมๆแต่เรียบร้อย จากนั้นวางมือซ้ายบนกึ่งกลางหน้าตัก แล้ววางมือขวาทับมือซ้าย ปลายนิ้วหัวแม่มือทั้งสองข้างสัมผัสชนกันเบาๆ นั่งตัวตั้งตรงไม่เอียงไปทางซ้ายหรือทางขวา ข้างหน้าหรือข้างหลัง หูทั้งสองควรอยู่ในระนาบเดียวกับไหล่ และจมูกต้องอยู่ในแนวเดียวกับสะดือ
● ลิ้นควรแตะอยู่บนเพดานของปาก ปากและริมฝีปากปิดสนิท หรี่ตาลงเพ่งที่ปลายจมูก หายใจเข้าลึกๆ หายใจออกช้าๆ สามรอบเพื่อล้างปอดอย่างเงียบๆผ่านรูจมูก สุดท้าย ขยับร่างกายและจิตเข้าสู่วิถีทางนี้ หายใจลึกๆ เอนกายไปทางซ้ายและทางขวา จากนั้นนั่งนิ่งไม่เคลื่อนไหวดังก้อนหิน ไม่คิดถึงสิ่งใด จะทำสิ่งนี้ได้อย่างไร ด้วยการอยู่เหนือทั้งการคิดและไม่คิด นี่คือรากฐานที่แท้จริงของซาเซน ฯ
[ 座禅 ]
ที่มา : ดวงตาแห่งสัจธรรม
มูลนิธิดวงแก้วฯลฯ
● ในการปฏิบัติซาเซน ต้องมีห้องที่เงียบ ปราศจากสิ่งรบกวน ควรกินและดื่มให้พอดี ละทิ้งความสัมพันธ์อันเป็นความลวงทิ้งเสียทั้งหมด ปล่อยวางทุกสิ่งไว้เบื้องหลัง ไม่คิดถึงทั้งความดีและความชั่ว ความถูกต้องและความผิดพลาดทั้งปวง เช่นนี้จึงจะเกิดการหยุดกระแสแห่งหน้าที่อันหลากหลายของจิต ละทิ้งความคิดที่ต้องการบรรลุความเป็นพุทธะ การปฏิบัติเหล่านี้ ไม่เพียงแต่สำหรับรับใช้กับซาเซนเท่านั้น แต่สำหรับทุกขณะในการปฏิบัติกิจวัตรประจำวันทั้งหมดด้วย
● ปูอาสนะบนพื้นที่ต้องการนั่ง และมีเบาะกลมวางรองไว้ด้านบน สามารถนั่งได้ทั้งแบบขัดสมาธิเต็มหรือครึ่ง วิธีที่สืบทอดกันมาแต่ก่อน เริ่มด้วยการยกเท้าขวาวางบนหน้าตักซ้าย แล้วยกเท้าซ้ายทับบนหน้าตักขวา จีวรหรือเสื้อผ้า ควรสวมไว้หลวมๆแต่เรียบร้อย จากนั้นวางมือซ้ายบนกึ่งกลางหน้าตัก แล้ววางมือขวาทับมือซ้าย ปลายนิ้วหัวแม่มือทั้งสองข้างสัมผัสชนกันเบาๆ นั่งตัวตั้งตรงไม่เอียงไปทางซ้ายหรือทางขวา ข้างหน้าหรือข้างหลัง หูทั้งสองควรอยู่ในระนาบเดียวกับไหล่ และจมูกต้องอยู่ในแนวเดียวกับสะดือ
● ลิ้นควรแตะอยู่บนเพดานของปาก ปากและริมฝีปากปิดสนิท หรี่ตาลงเพ่งที่ปลายจมูก หายใจเข้าลึกๆ หายใจออกช้าๆ สามรอบเพื่อล้างปอดอย่างเงียบๆผ่านรูจมูก สุดท้าย ขยับร่างกายและจิตเข้าสู่วิถีทางนี้ หายใจลึกๆ เอนกายไปทางซ้ายและทางขวา จากนั้นนั่งนิ่งไม่เคลื่อนไหวดังก้อนหิน ไม่คิดถึงสิ่งใด จะทำสิ่งนี้ได้อย่างไร ด้วยการอยู่เหนือทั้งการคิดและไม่คิด นี่คือรากฐานที่แท้จริงของซาเซน ฯ
[ 座禅 ]
ที่มา : ดวงตาแห่งสัจธรรม
มูลนิธิดวงแก้วฯลฯ
Sojiji Temple
Sojiji Temple is the second head temple of the Soto school of Zen Buddhism and is one of the biggest and most famous Buddhist temples in Japan.
Originally, Sojiji was a Shingon Buddhist temple and was built in 740. In 1321 the temple was renamed Sojiji by the great patriarch Keizan (Taiso Josai Daishi) who improved it greatly with the help of Emperor Go-Daigo.
The temple was located in Noto Province (today the northern part of Ishikawa Prefecture) but in 1898, a fire destroyed almost every buildings of Soji-ji, so it was rebuilt in Kanagawa prefecture in Yokohama city, closer to the capital Tokyo.
In 2007, an earthquake considerably damaged the temple, and some of its building are still undergoing repairs.
There are more than a dozen significant buildings inside the compound of this spacious (around 67,000 square meters) important temple, which still today attracts many worshippers and monks-in-training.Like many temples in Japan, buildings at Sojiji are connected by long covered corridors.
One of the main attraction of Sojiji is the Butsu-den or Main Buddha’s Hall, located in the heart of the temple compound. The Sanmon or Inner Gate and the Koshakudai, the priests living quarters are also a must see.
Dosho Saikawa Roshi, the Head of the international department at Sojiji Temple is responsible for laymen's Zen meditation training in the temple. Saikawa Roshi, who speaks excellent English, opens Sojiji temple’s dojo (training hall) on Sundays to foreign living in Japan and to everyone interested in learning about Zen.
Travel information
Adress: 1-1, Tsurumi 2-chome, Tsurumi-ku, Yokohama, Kanagawa
Phone: +81(0)45-581-6021
Fax: +81(0)45-571-8221
Language(s): English/Japanese
Website: -
Phone: +81(0)45-581-6021
Fax: +81(0)45-571-8221
Language(s): English/Japanese
Website: -
Access:
1) 17 minutes from Shinagawa Station to Tsurumi Station on the JR Keihin Tohoku Line.
2) 10 minutes from Yokohama Station to Tsurumi Station on the JR Keihin Tohoku Line.
3) 20 minutes from Shinagawa Station to Tsurumi Station on the Keihin Kyuko Line.
4) 5-7 minutes walk from the West Exit of Tsurumi Station.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น